مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
پيوندهای روزانه
لینک های مفید |
چيزى كه آسيب پذيرى آن معلوم باشد، مانند شيشه نسبتبه سنگ، بايد در حفظ آن بيشتر كوشيد، بانوان چون آسيب پذيرترند، خداوند زودتر آنها را محدود به موازين تكليف كرده، تا آنها در پرتو نگهبان تكليف، در حفظ عفت و رفتار خود، زودتر از خود مراقبت كنند، و مورد آسيب قرار نگيرند، بنابراين تكليف زودرس آنها به نفع آنها است. و در مورد سؤال ديگر در اين راستا، كه مثلا دختر ده ساله چگونه در فصل تابستان روزه بگيرد؟ پاسخش روشن است وآن اين كه وجوب تكليف بستگى به توان دارد، چنين دخترى روزه مىگيرد، هرگاه در فشار سخت قرار گرفت و به اصطلاح در عسر و حرج افتاد، مىتواند روزه خود را در حدى كه رفع فشار شود، افطار نمايد. و در ساير تكاليف نيز همين برنامه براى او برقرار است. معنى صلب و ترائب3- سؤال: در قرآن مىخوانيم: «خلق من ماء دافق يخرج من بين الصلب والترائب; انسان از آب جهنده آفريده شده است، كه آن آب از بين پشت و سينهها خارج مىگردد.» (4) در بعضى از ترجمههاى معروف قرآن آمده: از بين پشت مردان و سينه زنان خارج مىشود، منظور از صلب و ترائب چيست؟ و كدام ترجمه صحيح است؟ پاسخ: صلب در لغتبه معنى پشت است، و ترائب جمع تربيه، بنابر مشهور از ميان علماى لغتبه معنى استخوانهاى سينه است، همانجا كه گردنبند روى آن قرار مىگيرد (5) نيز براى ترائب معانى ديگرى بيان نمودهاند، از جمله اين كه ترائب يعنى پيش روى انسان در مقابل صلب كه به معنى پشت است، و نيز به معنى چهاردنده از طرف راست و چهار دنده از طرف چپ است. در اين كه منظور از صلب و ترائب در آيه مذكور چيست، مطالب گوناگونى گفته شده است، اين كه بعضى آن را به معنى پشت پدر و سينه مادر ترجمه كردهاند بىاشكال نيست، زيرا آب جهنده از سينه مادر عبور نمىكند، مناسبترين اقوال اين است كه صلب به معنى پشت مرد، و ترائب به معنى پيش روى او است، چرا كه آب نطفه مرد از ميان اين دو خارج مىشود. قول ديگرى نيز وجود دارد كه مىتوان آن را برگزيد، و آن اين كه نطفه مرد در حقيقت از تمام اجزاى بدن مرد گرفته مىشود، از اين رو هنگام خروج، همراه هيجان كلى بدن و سپس سستى همه بدن است، بنابراين صلب و ترائب، اشاره به تمام پشت و تمام پيش روى انسان است، و نيز گفته شده عمدهترين پيدايش نطفه مرد، نخاع شوكى است، كه در پشت مرد و سپس قلب و كبد است، و همين سبب شده كه محل عبور نطفه، بين صلب و ترائب معرفى شده است، به هر حال شركت دادن زن در اين تعبير (صلب و ترائب) صحيح نيست. (6) پىنوشتها: 1. غرر الحكم، ميزان الحكمة، ج6، ص526. 2. نهج البلاغه، حكمت 338. 3. سنن ترمذى، ج3، ص27; نظير اين مطلب در امالى شيخ طوسى، ج2، ص276، و بحار ج103، ص252 آمده است. 4. طارق، 6 و 7. 5. لسان العرب ابن منظور، واژه ترب. 6. براى توضيح بيشتر به تفسير نمونه، ج26، صفحه 364- 367 مراجعه فرماييد. نظرات شما عزیزان: |
موضوعات وب
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |